نقد و بررسی فیلم زنی پشت پنجره

تماشای فیلم زنی پشت پنجره

زنی پشت پنجره فیلمی در ژانر روانشناسانه-دلهره آور است. داستان فیلم حول محور زنی مبتلا به آگورافوبیا به نام آنا، با بازی ایمی آدامز و چالش های او در گشودن رمز جنایتی که از پشت پنجره ی خانه اش شاهد آن بوده می گردد.

 ابتلای آنا به آگورافوبیا باعث می شود او تمام اوقات خود را در میان حریم امن دیوارهای خانه اش واقع در محله ی منهتن نیویورک بگذراند. آنا از طریق تلفن با دختر و همسرش که در در شهر دیگری زندگی می کنند در ارتباط است و اتفاقات روزمره و تغییر و تحولاتی که از پشت پنجره های خانه شاهد آن هاست را برای آن ها روایت می کند.

مایحتاج زندگی آنا را پیک برای او به خانه می آورد. به جز حضور نامنظم مستاجرش در زیرزمین خانه  و روانشناس او  که برای بررسی روند بهبودی و تجویز دارو به او سر می زند ملاقات کننده ی دیگری ندارد. آنا برای کنترل بیماری خود مجبور است قرص های زیادی مصرف کند. از طرف دیگر به حد افراط نوشیدنی های الکلی می نوشد. آنا روزهای خود را به تماشای فیلم و مطالعه  و کنجکاوی از پشت پنجره می گذراند.

جولیانا مور در فیلم زنی پشت پنجره

با نقل مکان خانواده ی راسل به خانه ای آن طرف خیابان محل زندگی آنا او کنجکاو می شود آن ها را زیر نظر بگیرد. ایتن پسر خانواده ی راسل نخستین فردی است که برای ملاقات به خانه ی او می آید. او هدیه ای از طرف مادرش برای آنا می آورد. پس از حضور ایتن،  مادر او برای آشنایی به آنا سر می زند.

آنا طبق روال هر روز مشغول بررسی خانه های اطراف از پشت پنجره با دوربین بود که به خانه ی خانواده ی راسل می رسد و متوجه جو نا آرام خانه می شود. او با کنجکاوی بیشتر به تماشای وقایعی که جلوی چشمان او در خانه ی آن طرف خیابان شکل می گیرند ادامه می دهد تا آنکه متوجه وقوع یک جرم در خانه ی آن ها می شود. آنا سعی می کند در تماس ماجرا را شرح دهد. اما اثبات ماجرایی که شاهد آن بوده برای پلیس آسان نخواهد بود. چالش هایی که او به در شکی جدی درباره ی سلامت روانی اش می اندازد.

زنی پشت پنجره برای بسیاری از علاقه مندان به سینما فیلم در نگاه اول یادآور پنجره ی پشتی، یکی از فیلم های ماندگار سینماست. پنجره ی پشتی، ساخته ی کارگردان فیلم های ژانر دلهره آور، آلفرد هیچکاک درباره ی مردی ست که به علت شکستگی پا مجبور است تا بهبودی در آپارتمان خود بماند. او با تماشای همسایگان خود با دوربین، گمان می کند شاهد وقوع یک جرم در خانه ی یکی از همسایه ها بوده و سعی می کند مجرم را به دام بیندازد. البته در خود فیلم زن پنجره ی پشتی صحنه هایی از این فیلم و فیلم های دیگر با تم مشابه همچون طلسم شده، گذرگاه تاریک و لائورا وجود دارد.

فیلم زنی پشت پنجره اقتباسی است از رمانی به همین نام به قلم ا. فینیس و کارگردانی جوئل رایت. فیلم با وجود حضور بازیگران توانا و شاخص در بسیاری از سطوح با ناکامی مواجه شد. مشکلات فیلم حتی پیش از اکران آن شروع شدند. در نمایش هایی که قبلا از اکران عمومی انجام شد فیلم بازخورد بسیار منفی از تماشاگران گرفت  و بسیاری فیلم را نامفهوم توصیف کردند. این مسئله  باعث شد اکران آن برای تدوین و اصلاح به تاخیر بیفتد. زمان مشخص شده برای اکران فیلم مصادف شد با همه گیری کرونا و فیلم باز هم دچار تاخیر در عرضه شد. در ماه می 2021 بالاخره نتفلیکس با به دست آوردن حقوق عرضه ی فیلم آن را در سرویس استریم خود به نمایش در آورد.

زنی پشت پنجره از سمت منتقدین نیز با واکنش منفی مواجه شد. بسیاری از نظرات منفی به کارگردانی جوئل رایت و فیلمنامه ی ضعیف فیلم بر می گردد. تنها بخشی از فیلم که توانست نظر مثبت منتقدین را داشته باشد بازی های بازیگران فیلم است.

ثبت دیدگاه